onsdag 16. mai 2012

Underkjole av lin og overkjole av ull

"Den grønne kjolen" (annet innlegg) trengte en underkjole eller skjorte. Så fikk jeg se på noen bunadsskjorter og lot meg inspirere derfra. Nå har jeg da sydd en blanding av bunadsskjorte og serk. Den er av lin (just som mange bunadsskjorter).
Underkjole av lin
Overkjole med helvetesåpning
Jeg fant et bilde på nettet av en overkjole med middelaldersnitt. Den hadde såkalte "helvetesåpninger", det var da navnet på åpningen til armene...og tadadada navnet kommer av at da kan man se de kvinnelige former. Så da måtte jo denne helvetesåpningen holdes ved live...så nå har jeg da laget en overkjole med helvetesåpning. Min overkjole er en del kortere enn de opprinnelige som skulle være til et sted rundt anklene. Dessuten har jeg valgt å la den være litt kortere foran enn bak.

Disse kreasjonene er da også sydd for hånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar